Korleder - Lydiah Wairimu

Historie og organisering:

Klitmøller Gospelkor opstod som et lokalt kor i tilknytning til Klitmøller Kirke, men har eksisteret i sin nuværende form siden 2002. I dag er koret en selvstændig forening med medlemmer fra Thy og Mors med stor interesse for Gospelmusikken. Koret har hjemsted i Klitmøller i det nordlige Thy.

Koret er finansieret dels ved medlemskontingenter, dels ved tilskud fra offentlige og private midler. Koret tæller i dag 20 - 25 medlemmer, organiseret som en forening med valgt bestyrelse, bestående af 5 medlemmer.

Kaj Lyhne blev, i 2024, genvalgt som formand for foreningen, for en ny 2-årig periode.

Se den øvrige bestyrelsessammensætning under kontakt.

Formål:

Korets formål er at tilbyde undervisning i Gospelkorsang og udvikle Gospelmusikken i et lokalt samfund, men henblik på at styrke det lokale engagement i et kreativt og musisk miljø.

Gospelmusikken er vores omdrejningspunkt og vi arbejder på at styrke en udvikling af de lokale talenter og koret som helhed.

Læs korets vedtægter i dens fulde længde her.

Arbejdsform:

Koret møder hver mandag aften fra 19.30 til 21.30 i Klitmøller Kirke, hvor der arbejdes med repertoiret til kommende koncerter.

Indlæringen af nye sange foregår oftest uden noder. Lydiah lægger stor vægt på en rytmisk indlæring, da den giver bevægelsesfrihed og samtidig en større forståelse/fornemmelse for sangene rent tekstmæssigt.

En del af korets arbejsform er også indøvelse af forskellige sangteknikker.
Desuden afholder koret workshops ca. et par gange om året med henblik på at intensivere øvningen og inspirere deltagerne.

Efter 11 år på scenen udgav Klitmøller Gospelkor i 2007 sin 1. CD

CD'en indeholder 10 numre, hvoraf to af numrene er korets egne. Det er:

- "Blessed be the day" komponeret af, korets leder fra 2003 til 2004, Manuela Lærke.

- "Pray", som er en nyskabelse indenfor gospelmusikken er komponeret af Claes Wegener, som er et kendt navn indenfor gospelmusikken.

De resterende 8 numre på CD'en er udvalgt fra korets succesrige jubilæumskoncert og er en blanding af traditionel funk-, blues- og salsaindspireret gospel.

CD'en er indspillet i Musikværket i Nykøbing Mors. Musikværket, som blev etableret i juli 2006, er indrettet i det gamle elværk og omfatter, foruden lydstudiet, en musikskole, koncertsal og musikværksted.

Den musikalske del af CD'en blev ledet af korets egen pianist, den dengang kun 21 årige, Rasmus Kristensen. De øvrige musikere er garvede lokale musikere. Simon Kortegaard, som er producer på CD'en, har lige fra den første dag i studiet, med sin rolige og professionelle facon, forstået at få det bedste ud af musikere, kor og solister.

I øvrigt medvirker Simon selv på CD'en, med sit fremragende guitarspil. Indspilningen har, for Klitmøller Gospelkor, været en meget lærerig proces og det har givet en større rutine og sikkerhed for koret som helhed.

Venlig hilsen Klitmøller Gospelkor.

Indhold på CD'en:

01. Operator.